måndag 25 april 2011

Annandag Påsk!

Nu lider Påsken mot sitt slut!
Oj,oj vi har ätit och ätit.Här i Grekland äter man sig igenom Påsken,kanske är det för att många fastar i 6 veckor.Fastar och fastar,de äter inte kött och egentligen ingen mjölk,ost och ägg heller.Så där av den stora frossan i lamkött på Påsken.Jag tycker inte så himla mycket om lamm men jag knaprade i mej både lördag natt och söndag lunch.I lördags stod vi utanför kyrkan och väntade på den heliga elden som prästerna kommer ut med på 12 slaget.Då tänder alla sina ljus från den heliga lågan och försöker gå hem med ljusen brinnande.Innan man går in gör man ett kors i dörrposten med ljuslågan för att visa att här bor det kristna(kan vårat ''kors i taket'' ha något med det att göra??).Efter kyrkan äter man mycket och länge.

Philip och Jannis med sin nytända ljus utanför kyrkan.




Så här såg våra Påsk lamm ut!




Söndagen ägnas åt att grilla lamm helt eller delar det är smak sak.Vi firade Påskdagen med Jannis systrar,barn och barnbarn i Chanias hamn.Solen sken och det var inte mycket folk i hamnen.Jag tror att vi alla njöt av en dag tillsammans.Nu sätter säsongen fart och ingen som jobbar med turism har liksom tid eller ork för något annat än jobb och jobb.De flesta jag-vi känner arbetar på ett eller annat sätt med turism så det gäller att ses nu innan vi tappar orken.
I dag har jag varit som vanligt på Marco Polo på förmiddagen.Inte mycket folk som var ute och gick.Solen har skinit men det är fortfarande svalt i skuggan.

Chania hamn Påskdagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar